cwaniaK - 2013-03-05 18:59:04

Wstęp
Na początek chciałem zaznaczyć, iż nie jest to żaden poradnik, tylko takie info dla totalnych laików albo początkujących graczy. Nie wiem czy są jeszcze tacy, którzy dopiero zaczynają "przygodę" z CS-em, ale jeśli są, to może wahają się odnośnie tego na jakiej wersji grać :)




CS 1.6 STEAM


Zalety:
+ Oficjalna wersja gry
+ Pełne wsparcie techniczne ze strony Valve oraz Steampowered
+ Możliwość grania na wszystkich serwerach (z wyjątkiem przestarzałych serwerów Non-Steam)
+ Jednoprotokołowość klienta gry
+ Dostęp do innych gier na Steamie
+ Automatyczne oficjalne aktualizacje Steama bądź gry
+ Globalny system antycheaterski Valve Anti-Cheat (VAC) działający na linii klient ~ serwer
+ Ochrona konta Steam przed niepowołanym dostępem (Steam Guard)
+ Dodatkowe możliwości platformy Steam (Społeczność Steamcommunity, Sklep, Komunikator itd.)
+ Możliwość wyboru formy zakupu gry (CS Anthology wersja "sklepowa" w pudełku kosztująca 50 ~ 70 zł. albo sam CD-Key CS 1.6 + 7 gier kosztujący kilkanaście złotych taniej na aukcji.)
+ Możliwość uczestnictwa w oficjalnych ligach takich jak ESL, Gameback, Cybersport itd.
+ Oprócz wsparcia technicznego ze strony Valve, mamy także wsparcie na oficjalnych stronach krajowych poświęconych grze.
+ Jeśli pobieramy grę przez Steam, wiemy, że jej źródło pochodzenia jest pewne (bez żadnych dodatków w postaci spyware, trojanów itd.)
+ Możliwość dołączania na te serwery, gdzie grają nasi znajomi.
+ Od czasu do czasu możliwość pobrania gier za darmo (np. Team Fortress 2, Portal itp.)
+ Dodatkowe narzędzia (np. Dedicated Server) które integrują się z grą.
+ Różne wersje językowe Steama (jest także polska wersja)
+ Możliwości zmian GUI.
+ Choć obecnie CS 1.6 kosztuje niedrogo, to jednak mimo wszystko na Steamie spotykamy mniej cheaterów niż na Non-Steamie.
+ Rozwój portali banujących nieuczciwych graczy ze Steama (Czarne listy cheaterów: steambans.com, blacklisted.pl) i sprawdzających kartotekę banów (banid.pl, steamid.pl)
+ Łatanie dziur i błędów w kolejnych aktualizacjach.
+ Łatwość zabezpieczenia własnego serwera antycheatem (VAC)
+ Nie trzeba pobierać żadnych dodatkowych antycheatów, jeśli chcemy pograć na zwykłych publicznych serwerach STEAM.
+ Pełna dokumentacja odnośnie gry.
+ Stabilność działania klienta gry z racji platformy Steam.

Wady:
- Koszt zakupu gry.
- Obojętnie czy płacąc 30 złotych, czy 70 złotych, płacimy za tytuł, który ma już ponad 10 lat i bądź co bądź inne popularne sieciowe tytuły, takie jak Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory czy Combat Arms dostępne są zupełnie za darmo.
- Jeśli kupujemy grę przez aukcję internetową, możemy zostać oszukani.
- Wersja pudełkowa gry jest pewna, ale jednocześnie jest droższa o połowę od samego CD-Keya.
- Valve Anti-Cheat (VAC) nie jest skutecznym systemem wykrywania i banowania cheaterów, ponieważ aktualizacje wykrywające nowe rodzaje cheatów pojawiają się zbyt późno. Ponadto VAC nie wykrywa cheatów serverside, takich jak met0ri.
- W trakcie gry Steam uruchomiony w tle generuje dodatkowe obciążenie dla komputera i łącza internetowego, co odbija się w jakości i płynności gry na starszych maszynach.
- Długi czas oczekiwania na połączenie z kontem Steam na starszych komputerach.
- Jeśli haker zdobędzie nasze hasło do e-maila ze Steama, i jednocześnie posiada login i hasło do konta Steam, może z łatwością przejąć je.
- Błędy w trakcie gry, np. STEAM Connection Lost powodujące wyrzucenie do menu.
- Reklamy w trakcie gry, co niektórych może drażnić.
- Uczestnictwo w profesjonalnych ligach wiąże się z użytkowaniem ligowych antycheatów, które generują dodatkowy ruch na łączu oraz zwiększają obciążenie procesora, co także ma znaczenie dla starszych komputerów.
- Niezbyt wysoka skuteczność VAC-a spowodowała powstanie kilku alternatywnych antycheatów, takich jak sXe Injected, my-AC, których użycie razem z VAC-em może spowodować zbanowanie konta (VAC wykryje klienta sXe Injected lub my-AC jako cheat.)
- Posiadanie wersji STEAM to dla niektórych gwarant tego, że grają z czystymi graczami. Jednak wystarczy śledzić steambans.com czy blacklisted.pl albo bany w profesjonalnych ligach by wiedzieć, że tak nie jest.
- Luki w Steamie pozwalające na tworzenie obejść dla Crackerów tworzących Non-Steamowe wersje gier (Pacsteam itd.)



CS 1.6 NON-STEAM


Zalety:
+ Pełna wersja gry prawie zupełnie za darmo (prawie, bo przecież płacimy rachunki za łącze internetowe i musimy odczekać ileś tam czasu zanim plik instalacyjny zostanie pobrany).
+ Szybszy czas uruchomienia, ponieważ tutaj nie ma takiego czegoś jak łączenie z kontem Steam.
+ Możliwość wyboru wersji, jaką chcemy zainstalować (czy CS 1.6 Non-Steam + patch v23, czy jakiś DiGiTALZONE albo CS 1.6 z PacSteama)
+ Plik instalacyjny często zawiera dodatkowe przydatne modyfikacje, np. dodane boty do gry, bardziej przydatne GUI itp.
+ Różnorodność protokołów gry (do wyboru: czy chcemy wersję na starym protokole v47 czy na nowszym v48).
+ Różnorodność cracków na serwer (RevEmu, eSTEAMATiON albo dproto).
+ Różnorodność trybów instalacyjnych (Dla początkujących - wersje od ZCP i DiGiTALZONE z prostym, intuicyjnym instalatorem; dla bardziej zaawansowanych - często starsze wersje z przekombinowaną instalacją.)
+ Z tej racji, że Valve Anti-Cheat nie działa na Non-Steamie, do ochrony swojego serwera możemy skorzystać z alternatywnych antycheatów (np. sXe Injected, HLGuard)
+ Dostęp do wielu gier z platformy Steam, jeśli użytkujemy scrackowanego Steama (np. Pacsteam)
+ Brak dodatkowego obciążenia komputera i dodatkowego ruchu na łączu z tej racji, że nie ma uruchomionego Steama w tle (nie dotyczy tych, którzy użytkują crackowanych klientów Steam, np. Pacsteama)
+ Mniejsze wymagania sprzętowe, niż w wersji Steamowej gry.
+ Większa stabilność działania na ekstremalnie przestarzałych komputerach.
+ Przy stosowaniu i poziomie rozpowszechnienia obecnego cracka na serwer (dproto), możemy wejść na każdy przerobiony przy jego użyciu serwer niezależnie od posiadanej wersji Non-Steam (obojętnie czy jest to wersja na patchu v23 czy wersja v40 albo v42)
+ Dodatkowe możliwości konfiguracyjne serwera, a co za tym idzie, zdobycie większego doświadczenia w konfiguracji serwerów i rozwiązywaniu problemów z tym związanych.
+ Brak błędów z cyklu STEAM Connection Lost itp.
+ Możliwość tworzenia bannerów reklamujących własny serwer, który zostanie pobrany przez graczy Non-Steam przy podłączaniu się na serwer.
+ Brak reklam w grze (Chyba, że korzystamy z crackowanych klientów Steam, czyli np. wspominanego już parę razy wcześniej Pacsteama)
+ Wersja Non-Steam może być potraktowana, jako wersja testowa gry przed zakupem wersji Steam.
+ Wersja Non-Steam może być dobrym wyborem dla początkujących, którzy na profesjonalnych serwerach Steam mogliby sobie nie dawać rady.
+ Wsparcie techniczne wersji Non-Steam na wielu nieoficjalnych forach dotyczących CS-a.
+ Niekiedy większa frekwencja graczy na serwerach Steam + Non-Steam niż na serwerach tylko STEAM (chyba, że te ostatnie mają już wyrobioną markę).
+ Większa ilość sieci serwerów Steam + Non-Steam niż sieci serwerów tylko dla graczy Steam.
+ Możliwości stosowania alternatywnych sposobów walki z cheaterami (patrz: NeoBans)
+ Brak ryzyka globalnego bana, ponieważ na Non-Steamie nie istnieje globalny system banowania.

Wady:
- Jeśli pobieramy grę z niepewnego źródła, musimy liczyć się z tym, że możemy w ten sposób zarazić swój komputer wirusem / robakiem / spyware lub paść ofiarą ataku hakerów.
- Brak globalnego systemu banowania, co powoduje, że na Non-Steamie cheaterów jest kilka razy więcej niż na Steamie.
- Niska skuteczność antycheatów (sXe Injected, my-AC, HL-Guard, HackHunter itp.)
- Różne protokoły gry powodują niemożność dołączenia na serwer klientowi ze starym protokołem (v47) na serwer o nowym protokole (v48) i odwrotnie, chyba że użyjemy dproto przy przerobieniu serwera.
- Brak oficjalnego wsparcia technicznego. Wsparcie tylko na nieoficjalnych forach dot. wersji Non-Steam.
- Różne cracki wersji powodują różne działanie gry (czasami wyrzuci z gry do pulpitu, innym razem przy zmianie rozdzielczości potrafi zrestartować komputer, czasem serwery z zakładki "Favorites" znikną itp.)
- Niektóre fora wspierające wersję Non-Steam gry przy rozwiązywaniu problemów z grą ograniczają się do rad w rodzaju "zrób format, reinstaluj system i zainstaluj ponownie grę".
- Przerabianie serwera na Non-Steam może być sporym wyzwaniem dla początkujących graczy.
- Pobierane reklamy z serwerów mogą drażnić graczy.
- Narażenie na ataki hakerów, którzy coraz częściej używają ściągania plików z serwera w CS-ie przy dołączaniu do gry, jako sposobu włamania do komputera lub jego zainfekowania (stąd też konieczność grania na sprawdzonych serwerach).
- Możemy grać tylko na przerobionych serwerach. Nie daje się wejść na legalne serwery z wersji Non-Steam.
- Reklamy w grze są obecne, jeśli korzystamy z crackowanego klienta Steam i za jego pośrednictwem pobraliśmy grę.
- Niemożliwe jest uczestnictwo w profesjonalnych ligach Counter-Strike, takich jak ESL czy Cybersport, posiadając wersję Non-Steam gry.
- Według niektórych, początkujący lepiej od razu powinni zaczynać od wersji Steam, gdyż według nich granie na Non-Steam to niepotrzebne marnowanie czasu.
- Zmieniony GUI gry może wywoływać problemy z kompatybilnością przy użyciu sXe Injected.
- Możliwość omijania bana przez graczy ze zmiennym IP, jeśli na serwerze nie ma wgranych odpowiednich pluginów (np. Neobans albo pluginu tworzącego tzw. konta Neo)
- Niższy poziom umiejętności graczy na Non-Steamie niż na Steamie (od tej reguły są wyjątki).
- Brak możliwości aktualizacji gry (trzeba pobierać patche lub nowsze wersje gry.)
- Jeśli grasz na Non-Steam i jesteś dość dobry, możesz zostać uznanym błędnie za cheatera na niektórych serwerach z racji swoich umiejętności.
- Wysyp serwerów zakładanych / kupowanych przez małolatów, którym rodzice sypnęli kasą. Liczba takich serwerów zwiększa się w okresach wakacji, ferii albo świąt Bożego Narodzenia. Takie sieci baaaardzo często charakteryzują się olewczym podejściem Headadmina do spraw serwera (z racji jego wieku, znajomości obsługi HLDS-a czy AMX Mod-a). Jeśli taki serwer ma własne forum, to z reguły jest ono w totalnym nieładzie. Na serwerze panuje chaos, cheaterzy grają niezależnie od tego, czy admini są obecni czy ich nie ma. W skrajnych przypadkach to admini grają na wspomagaczach. Takimi serwerami swego czasu były niesławne "PL_Tomki" oraz serwer "Jabcok [FFa]". W wypadku podobnych im serwerów najlepsze wyjście, to nie wchodzić. Unikniecie w ten sposób załamania nerwowego. Sieci takich serwerów giną najczęściej śmiercią naturalną z powodu nieuregulowania zapłaty.

To by było na tyle. Podsumowanie zróbcie sobie sami i wykalkulujcie, co Wam się bardziej opłaca :)

www.wojnaninja.pun.pl www.gfp.pun.pl www.krzuza09.pun.pl www.pociagidzikiegozachodu.pun.pl www.efemforum.pun.pl