Wstęp Na początek chciałem zaznaczyć, iż nie jest to żaden poradnik, tylko takie info dla totalnych laików albo początkujących graczy. Nie wiem czy są jeszcze tacy, którzy dopiero zaczynają "przygodę" z CS-em, ale jeśli są, to może wahają się odnośnie tego na jakiej wersji grać :)
CS 1.6 STEAM
Zalety: + Oficjalna wersja gry + Pełne wsparcie techniczne ze strony Valve oraz Steampowered + Możliwość grania na wszystkich serwerach (z wyjątkiem przestarzałych serwerów Non-Steam) + Jednoprotokołowość klienta gry + Dostęp do innych gier na Steamie + Automatyczne oficjalne aktualizacje Steama bądź gry + Globalny system antycheaterski Valve Anti-Cheat (VAC) działający na linii klient ~ serwer + Ochrona konta Steam przed niepowołanym dostępem (Steam Guard) + Dodatkowe możliwości platformy Steam (Społeczność Steamcommunity, Sklep, Komunikator itd.) + Możliwość wyboru formy zakupu gry (CS Anthology wersja "sklepowa" w pudełku kosztująca 50 ~ 70 zł. albo sam CD-Key CS 1.6 + 7 gier kosztujący kilkanaście złotych taniej na aukcji.) + Możliwość uczestnictwa w oficjalnych ligach takich jak ESL, Gameback, Cybersport itd. + Oprócz wsparcia technicznego ze strony Valve, mamy także wsparcie na oficjalnych stronach krajowych poświęconych grze. + Jeśli pobieramy grę przez Steam, wiemy, że jej źródło pochodzenia jest pewne (bez żadnych dodatków w postaci spyware, trojanów itd.) + Możliwość dołączania na te serwery, gdzie grają nasi znajomi. + Od czasu do czasu możliwość pobrania gier za darmo (np. Team Fortress 2, Portal itp.) + Dodatkowe narzędzia (np. Dedicated Server) które integrują się z grą. + Różne wersje językowe Steama (jest także polska wersja) + Możliwości zmian GUI. + Choć obecnie CS 1.6 kosztuje niedrogo, to jednak mimo wszystko na Steamie spotykamy mniej cheaterów niż na Non-Steamie. + Rozwój portali banujących nieuczciwych graczy ze Steama (Czarne listy cheaterów: steambans.com, blacklisted.pl) i sprawdzających kartotekę banów (banid.pl, steamid.pl) + Łatanie dziur i błędów w kolejnych aktualizacjach. + Łatwość zabezpieczenia własnego serwera antycheatem (VAC) + Nie trzeba pobierać żadnych dodatkowych antycheatów, jeśli chcemy pograć na zwykłych publicznych serwerach STEAM. + Pełna dokumentacja odnośnie gry. + Stabilność działania klienta gry z racji platformy Steam.
Wady: - Koszt zakupu gry. - Obojętnie czy płacąc 30 złotych, czy 70 złotych, płacimy za tytuł, który ma już ponad 10 lat i bądź co bądź inne popularne sieciowe tytuły, takie jak Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory czy Combat Arms dostępne są zupełnie za darmo. - Jeśli kupujemy grę przez aukcję internetową, możemy zostać oszukani. - Wersja pudełkowa gry jest pewna, ale jednocześnie jest droższa o połowę od samego CD-Keya. - Valve Anti-Cheat (VAC) nie jest skutecznym systemem wykrywania i banowania cheaterów, ponieważ aktualizacje wykrywające nowe rodzaje cheatów pojawiają się zbyt późno. Ponadto VAC nie wykrywa cheatów serverside, takich jak met0ri. - W trakcie gry Steam uruchomiony w tle generuje dodatkowe obciążenie dla komputera i łącza internetowego, co odbija się w jakości i płynności gry na starszych maszynach. - Długi czas oczekiwania na połączenie z kontem Steam na starszych komputerach. - Jeśli haker zdobędzie nasze hasło do e-maila ze Steama, i jednocześnie posiada login i hasło do konta Steam, może z łatwością przejąć je. - Błędy w trakcie gry, np. STEAM Connection Lost powodujące wyrzucenie do menu. - Reklamy w trakcie gry, co niektórych może drażnić. - Uczestnictwo w profesjonalnych ligach wiąże się z użytkowaniem ligowych antycheatów, które generują dodatkowy ruch na łączu oraz zwiększają obciążenie procesora, co także ma znaczenie dla starszych komputerów. - Niezbyt wysoka skuteczność VAC-a spowodowała powstanie kilku alternatywnych antycheatów, takich jak sXe Injected, my-AC, których użycie razem z VAC-em może spowodować zbanowanie konta (VAC wykryje klienta sXe Injected lub my-AC jako cheat.) - Posiadanie wersji STEAM to dla niektórych gwarant tego, że grają z czystymi graczami. Jednak wystarczy śledzić steambans.com czy blacklisted.pl albo bany w profesjonalnych ligach by wiedzieć, że tak nie jest. - Luki w Steamie pozwalające na tworzenie obejść dla Crackerów tworzących Non-Steamowe wersje gier (Pacsteam itd.)
CS 1.6 NON-STEAM
Zalety: + Pełna wersja gry prawie zupełnie za darmo (prawie, bo przecież płacimy rachunki za łącze internetowe i musimy odczekać ileś tam czasu zanim plik instalacyjny zostanie pobrany). + Szybszy czas uruchomienia, ponieważ tutaj nie ma takiego czegoś jak łączenie z kontem Steam. + Możliwość wyboru wersji, jaką chcemy zainstalować (czy CS 1.6 Non-Steam + patch v23, czy jakiś DiGiTALZONE albo CS 1.6 z PacSteama) + Plik instalacyjny często zawiera dodatkowe przydatne modyfikacje, np. dodane boty do gry, bardziej przydatne GUI itp. + Różnorodność protokołów gry (do wyboru: czy chcemy wersję na starym protokole v47 czy na nowszym v48). + Różnorodność cracków na serwer (RevEmu, eSTEAMATiON albo dproto). + Różnorodność trybów instalacyjnych (Dla początkujących - wersje od ZCP i DiGiTALZONE z prostym, intuicyjnym instalatorem; dla bardziej zaawansowanych - często starsze wersje z przekombinowaną instalacją.) + Z tej racji, że Valve Anti-Cheat nie działa na Non-Steamie, do ochrony swojego serwera możemy skorzystać z alternatywnych antycheatów (np. sXe Injected, HLGuard) + Dostęp do wielu gier z platformy Steam, jeśli użytkujemy scrackowanego Steama (np. Pacsteam) + Brak dodatkowego obciążenia komputera i dodatkowego ruchu na łączu z tej racji, że nie ma uruchomionego Steama w tle (nie dotyczy tych, którzy użytkują crackowanych klientów Steam, np. Pacsteama) + Mniejsze wymagania sprzętowe, niż w wersji Steamowej gry. + Większa stabilność działania na ekstremalnie przestarzałych komputerach. + Przy stosowaniu i poziomie rozpowszechnienia obecnego cracka na serwer (dproto), możemy wejść na każdy przerobiony przy jego użyciu serwer niezależnie od posiadanej wersji Non-Steam (obojętnie czy jest to wersja na patchu v23 czy wersja v40 albo v42) + Dodatkowe możliwości konfiguracyjne serwera, a co za tym idzie, zdobycie większego doświadczenia w konfiguracji serwerów i rozwiązywaniu problemów z tym związanych. + Brak błędów z cyklu STEAM Connection Lost itp. + Możliwość tworzenia bannerów reklamujących własny serwer, który zostanie pobrany przez graczy Non-Steam przy podłączaniu się na serwer. + Brak reklam w grze (Chyba, że korzystamy z crackowanych klientów Steam, czyli np. wspominanego już parę razy wcześniej Pacsteama) + Wersja Non-Steam może być potraktowana, jako wersja testowa gry przed zakupem wersji Steam. + Wersja Non-Steam może być dobrym wyborem dla początkujących, którzy na profesjonalnych serwerach Steam mogliby sobie nie dawać rady. + Wsparcie techniczne wersji Non-Steam na wielu nieoficjalnych forach dotyczących CS-a. + Niekiedy większa frekwencja graczy na serwerach Steam + Non-Steam niż na serwerach tylko STEAM (chyba, że te ostatnie mają już wyrobioną markę). + Większa ilość sieci serwerów Steam + Non-Steam niż sieci serwerów tylko dla graczy Steam. + Możliwości stosowania alternatywnych sposobów walki z cheaterami (patrz: NeoBans) + Brak ryzyka globalnego bana, ponieważ na Non-Steamie nie istnieje globalny system banowania.
Wady: - Jeśli pobieramy grę z niepewnego źródła, musimy liczyć się z tym, że możemy w ten sposób zarazić swój komputer wirusem / robakiem / spyware lub paść ofiarą ataku hakerów. - Brak globalnego systemu banowania, co powoduje, że na Non-Steamie cheaterów jest kilka razy więcej niż na Steamie. - Niska skuteczność antycheatów (sXe Injected, my-AC, HL-Guard, HackHunter itp.) - Różne protokoły gry powodują niemożność dołączenia na serwer klientowi ze starym protokołem (v47) na serwer o nowym protokole (v48) i odwrotnie, chyba że użyjemy dproto przy przerobieniu serwera. - Brak oficjalnego wsparcia technicznego. Wsparcie tylko na nieoficjalnych forach dot. wersji Non-Steam. - Różne cracki wersji powodują różne działanie gry (czasami wyrzuci z gry do pulpitu, innym razem przy zmianie rozdzielczości potrafi zrestartować komputer, czasem serwery z zakładki "Favorites" znikną itp.) - Niektóre fora wspierające wersję Non-Steam gry przy rozwiązywaniu problemów z grą ograniczają się do rad w rodzaju "zrób format, reinstaluj system i zainstaluj ponownie grę". - Przerabianie serwera na Non-Steam może być sporym wyzwaniem dla początkujących graczy. - Pobierane reklamy z serwerów mogą drażnić graczy. - Narażenie na ataki hakerów, którzy coraz częściej używają ściągania plików z serwera w CS-ie przy dołączaniu do gry, jako sposobu włamania do komputera lub jego zainfekowania (stąd też konieczność grania na sprawdzonych serwerach). - Możemy grać tylko na przerobionych serwerach. Nie daje się wejść na legalne serwery z wersji Non-Steam. - Reklamy w grze są obecne, jeśli korzystamy z crackowanego klienta Steam i za jego pośrednictwem pobraliśmy grę. - Niemożliwe jest uczestnictwo w profesjonalnych ligach Counter-Strike, takich jak ESL czy Cybersport, posiadając wersję Non-Steam gry. - Według niektórych, początkujący lepiej od razu powinni zaczynać od wersji Steam, gdyż według nich granie na Non-Steam to niepotrzebne marnowanie czasu. - Zmieniony GUI gry może wywoływać problemy z kompatybilnością przy użyciu sXe Injected. - Możliwość omijania bana przez graczy ze zmiennym IP, jeśli na serwerze nie ma wgranych odpowiednich pluginów (np. Neobans albo pluginu tworzącego tzw. konta Neo) - Niższy poziom umiejętności graczy na Non-Steamie niż na Steamie (od tej reguły są wyjątki). - Brak możliwości aktualizacji gry (trzeba pobierać patche lub nowsze wersje gry.) - Jeśli grasz na Non-Steam i jesteś dość dobry, możesz zostać uznanym błędnie za cheatera na niektórych serwerach z racji swoich umiejętności. - Wysyp serwerów zakładanych / kupowanych przez małolatów, którym rodzice sypnęli kasą. Liczba takich serwerów zwiększa się w okresach wakacji, ferii albo świąt Bożego Narodzenia. Takie sieci baaaardzo często charakteryzują się olewczym podejściem Headadmina do spraw serwera (z racji jego wieku, znajomości obsługi HLDS-a czy AMX Mod-a). Jeśli taki serwer ma własne forum, to z reguły jest ono w totalnym nieładzie. Na serwerze panuje chaos, cheaterzy grają niezależnie od tego, czy admini są obecni czy ich nie ma. W skrajnych przypadkach to admini grają na wspomagaczach. Takimi serwerami swego czasu były niesławne "PL_Tomki" oraz serwer "Jabcok [FFa]". W wypadku podobnych im serwerów najlepsze wyjście, to nie wchodzić. Unikniecie w ten sposób załamania nerwowego. Sieci takich serwerów giną najczęściej śmiercią naturalną z powodu nieuregulowania zapłaty.
To by było na tyle. Podsumowanie zróbcie sobie sami i wykalkulujcie, co Wam się bardziej opłaca :)
|